Aktiivisuusranneke perinteisen rannekellon sijaan

Lähestulkoon jokaisella salilla kävijällä tai vastaantulijalla vilkkuu ranteessa jonkin sortin aktiivisuusranneke. Ystävien kanssa vertaillaan mitä ominaisuuksia kunkin rannekkeesta löytyy ja mitä kaikkea sillä voikaan mitata. Aamuisin kotoa lähtiessä, laitan itsekin oman aktiivisuusrannekkeeni ranteeseen ja tavoitteenani on saada vähintään 10 000 askelta mittariin päivän aikana. Tekniikka ja talous sivustolla oli artikkeli, jonka mukaan lähes 40 % suomalaisista mittaa terveyttään digitaalisesti ja 69 % näistä suomalaisista luottaa saamaansa tietoon ainakin joiltain osin.

pexels-photo-386024.jpeg

Tämä 40 % on vain se osa, joka aktiivisesti seuraa aktiivisuuttaan älylaitteen kautta. Kuitenkin meistä suurimman osan taskussa kulkee päivän mukana myös puhelin, joissa suurimmassa osassa on oma terveysapplikaationsa, joka mittaa esimerkiksi askeleita tai unta. Eli oman terveyden seuraaminen tai sen aktiivinen parantaminen on mahdollista lähes jokaiselle. Noin 60 % hyödyntää älylaitteita terveystietojensa seuraamiseen ja sitä kautta elämäntapojensa parantamiseen. Puolet terveysteknologian käyttäjistä mittaa päivittäin askeliaan ja noin viidesosa mittaa sykettä päivittäin.

Noin reilu kolmasosa terveysteknologiaa käyttävistä mittaa myös unen määrää ja sen laatua aktiivisesti. Oma rannekkeeni mittaa myös unen laatua. Kun päätin aktiivisuusrannekkeen hankkimisesta, yksi kriteereistäni oli unen laadun mittaaminen. Olin pidemmän aikaa nukkunut vaihtelevasti ja minua kiinnosti tietää, kuinka paljon yön aikana nukun sikeästi ja onko uni laadukasta vai ei. Oli mielenkiintoista seurata unikäyriä ja, ehkä nukuinkin hieman paremmin rannekkeen myötä, kun aloin aktiivisesti kiinnittämään huomiota säännöllisyyteen nukkumisessa.

Kuitenkin päätavoitteeni rannekkeen hankkimisessa oli askelmäärien seuraaminen ja lisämotivaation hakeminen liikkumiseen. Oma rannekkeeni on pieni ja siro, mikä kulkee helposti ranteessa mukana ja on melko huomaamaton. Lisäksi voin seurata tapahtumia puhelimeltani sovelluksen kautta, sekä sinne tallentuvat aikaisempien viikkojen luvut. Laite on yllättävän monipuolinen, askelien ja unen lisäksi sinne voi kirjata päivän syömiset ja vedenjuomiset.

Artikkelin mukaan uskotaan myös, että tulevaisuudessa sairauksien hoitoon saadaan enemmän digitaalisia apuvälineitä. Olemme varmasti menossa oikeaan suuntaan terveyspalveluiden digitalisaatiossa ja sille saralle uusien innovaatioiden luomisessa, joilla oma terveys saadaan paremmin seurantaan. Seuraamalla omaa terveyttä ja aktiivisuutta, on myös helpompi reagoida muutoksiin ja hoitaa ennalta ehkäisevästi mahdollisia vaivoja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s