Amazon Suomeen – uhka vai mahdollisuus?

Markkinointi & Mainonta kirjoitti maaliskuussa Amazonin mahdollisesta tulemisesta Suomeen. Ruotsissa Amazonin asiantuntijoiden mukaan oli rekrytointi käynnissä ja he valmistelivat toiminnan aloittamista ennen kesää. Artikkelin mukaan Suomi kuuluisi samaan kauppa-alueeseen, mutta Amazonilta ei kuitenkaan ole vahvistanut asiaa. Jutussa kerrotaan kuinka Amazonin tulo Suomeen ei välttämättä ole suomalaiselle verkkokaupalle hyvä juttu. Suomalaisilla tunnetuillakin yrityksillä on ollut vaikeuksia kansainvälisten verkkokauppojen lanseeraamisissa ja toimivia verkkokauppoja ei ole saatu edes mobiiliin.

gift-brown-shopping-market (1)

Lisäksi Googlen maajohtajan Antti Järvisen mukaan Suomessa maksetuista mainosklikkauksista yli 80 prosenttia menee muodin ja pukeutumisen kategoriassa ulkomaille. Urheilukaupassa, kodin- ja puutarhatarvikkeissa sekä elektroniikkakaupassa yli 50 prosenttia klikeistä menee ulkomaille. Nämä eivät ole kovin kannustavia lukuja. Onhan esimerkiksi suomalaisilla muodin brändeillä vaikea kilpailla kansainvälisiä massabrändejä vastaan, koska lähtökohdat ovat hieman erit. Lisäksi näkyvyyttä on vaikea saada ilman suuria panostuksia markkinointiin.

Toki näille pienemmille suomalaisille toimijoille, ketkä eivät ole saaneet omaa verkkokauppaansa toimimaan voi Amazonin tulo Suomeen olla hyvä juttu. Amazon voi avata hyvän väylän lähteä kansainvälisille markkinoille. Mikäli omat tuotteet saadaan muiden verkkokauppoihin myyntiin, säästetään omia rahoja mitä oman verkkokaupan perustamiseen olisi mennyt. Toki Amazonin valikoima on laaja, joten se että juuri omat tuotteet saa sieltä näkyville vaatii pieniä satsauksia markkinointiin. Sekä vahva brändi jo olemassa olevilla markkinoilla sekä vahvat toimivat tuotteet edistävät kansainvälistymistä. Nykyisin somen voima on niin suuri, että tyytyväiset asiakkaat monesti jakavat kokemuksiaan sitä kautta ja näin yritys saa positiivista näkyvyyttä.

pexels-photo-264529

Amazonista voisi myös tilata ruokaa toimitettuna kotiovelle. Suomessa ruuan verkkokauppa on vielä aika uusi ilmiö ja sen kehitys on ollut melko hidasta. Suomen tilanne on nyt sama missä Ruotsissa oltiin 2009, eli melko jäljessä tullaan. Uskoisin kuitenkin, että kehityssuunta jatkuu positiivisena sillä helpottaahan se, jos työpäivän päätteeksi ruokakassit odottavat kotona ilman kaupassa käyntiä.

Uskoisin, että Amazonin tulo Suomeen olisi ehdottomasti mahdollisuus Suomalaisille yrityksille. Amazon pystyisi tarjoamaan suomalaisille yrityksille pääsyn ulkomaan markkinoille ja kokeilemaan sitä kautta siipiään Suomen ulkopuolella. Päivittäistavarakaupan puolella Amazon voisi kiihdyttää verkkopalveluiden käyttöönottoa kuluttajille ja myös toimijoille.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s